Hangar jest połączony z dwoma mniejszymi budynkami, które
stanowią zaplecze badawczo-techniczne. H 18 może pomieścić w swoim wnętrzu samolot o
rozpiętości skrzydeł ponad 70,5m i długości ponad 57m. Nazywany
także budynkiem 430. Jego bramy są
podzielone na cztery części, z których każda może otwierać się niezależnie. Trudno
powiedzieć cokolwiek na temat właściciela. Niektóre źródła (Dreamlandresort)
przypuszczają, że od początku swojego istnienia był we władaniu Sił Powietrznych
USA, nie, jak przypuszczają inni, korporacji Northrop/Grumman czy Lockheed Martin.
Ze
względu na możliwość skanowania wnętrza przez satelity szpiegowskie jego górna
część jest schładzana, co na zdjęciach powoduje zabarwienie obrazu na biało. Nie
zdarzyło się jeszcze aby wykonano zdjęcie z uchylonymi bramami choćby z jednej strony.
Otwarcie następuje zawsze po odebraniu informacji z NORAD o tym, że nad Groom Lake nic
nie przelatuje.
Kliknij tutaj aby
uzyskać powiększenie 18kB jpg)
Często zdarza się przeczytać w sieci o
"prawdziwym przeznaczeniu" H-18. Słyszałem już o windzie, która
prowadzi do olbrzymiego, podziemnego kompleksu pod Groom Lake, o składowaniu tam
latających dysków i innych tego typu ciekawostkach.
Faktem natomiast jest to, że zbudowany został z
przeznaczeniem na coraz to nowsze prototypy samolotów szpiegowskich, które mają
wyruszyć na swój rekonesans. Poprzez schłodzenie jego wnętrza nikt z góry nie jest w
stanie stwierdzić jakiego typu samolot zostanie wkrótce testowany, ani w ogóle
sprawdzić czy wnętrze cokolwiek mieści, czy hangar w danym momencie stoi pusty. Samolot
przed swoim startem zostaje umieszczony w hangarze, gdzie trwa jego przygotowanie
do misji. Po jej zakończeniu maszyna wraca również do tego hangaru. Następuje wtedy
sprawdzenie wszystkich podzespołów i urządzeń towarzyszących. Większość urządzeń
do ewentualnych napraw i testów znajduje się w przyległych budynkach, które zostały
połączone z H18 |
. |
Ciekawostki |
|
Nie udało
się wykonać zdjęć H 18 z otwartymi wrotami |
. |
|
|
Po prawej
stronie (patrząc od strony Tikaboo), lub w kierunku północnym od H 18, dodano zaporę,
której celem miało być zatrzymywanie i rozpraszanie gazów wylotowych z silników
maszyny, która stoi w hangarze. |
. |
|
|
Hangar jest
dalej w użyciu, jednakże nic nie wiadomo na temat rodzaju maszyny, która w nim
stacjonuje. |
. |
|
|
Jedynie raz
udzało się zrobić zdjęcie maszynie, która kołowała przed hangarem. Było to w 1995r
- zdjęcie wykonał Andreas von Retyi ze wzgórz Freedom. |
. |
|
|
H 18 jest
jedyną budowlą w Groom Lake, która jest widoczna przez zwykłą lornetkę ze szczytu
Tikaboo odległego o 42 km od Area 51 |
|
|
|