Przez wiele lat Groom Lake
istaniało jedynie w świadomości niewielu osób. Upłynęło prawie pół wieku, zanim
rozpoczęło się odtajnianie niektórych dokumentów dotyczących dzialalności i
programów realizowanych w miejscu, którego nie było na mapie. W pogoni za informacjami
zapomniano prawie o tych, którzy siedzieli za kokpitem prototypu nowej maszyny i często
ryzykowali życie. Wielu zapłaciło najwyższą cenę... Ta skromna strona jest wyrazem
nie tylko pamięci, ale także podziwu dla ich wytrwałości, ambicji i patriotyzmu.
.
P R O G
R A M O X C A R T
.
Piloci (kierowcy - tak ich
nazywano) A-12 i YF-12 wchodzący do prgramu OXCART musieli wykazać się nie tylko
znakomitymi umiejętnościami pilotażowymi, ale także mieli stanowić elitę, która
sprawdzi się w niecodziennych misjach wywiadowczych. Wśród wielu wymogów (wysokiej
klasy pilot samolotów myśliwskich, emocjonalnie zrównoważony, z odpowiednią
motywacją) stawianych tym najlepszym trzeba było mieć odpowiedni wiek: 25-40 lat,
odpowiedni wzrost i wagę (poniżej 183cm wzrostu). Selekcja była bardzo ostra. Kandydaci
przechodzili wielokrotnie różnego rodzaju testy, których autorstwo przypisuje się CIA
- zwłaszcza sprawom dotyczącym pracy w warunkach najwyższej tajności. Na końcu
wybrano następujące osoby: William L. Skliar, Kenneth S. Collins, Walter Ray,
Alonzo Walter, Mele Vojvodich, Jack W. Weeks, Ron "Jack" Layton, Dennis B.
Sullivan, David P. Young, Francis Murray, i Russell Scott. W listopadzie 1961 przeniesiono
ich ze służby wojskowej do "cywila", jako że wstępując do programu każdy
musiał być pracownikiem CIA.
Piloci testowi CIA - program OXCART
..
Mele Voyvodich
Ur. w 1929,
Steubenville/Ohio. Squadron
Officer School w Maxwell Air Force Base, Ala., 1956 - the National War College, Fort
Lesley J. McNair, Washington, D.C. - 1971, odznakę pilota otrzymał w sierpniu 1950 w
bazie Nellis, Nv., w Korei odbył 125 lotów bojowych. Odbył służbę w: Japonii,
Hawajach. Od lipca 1960 do stycznia 1963 służył w bazie Nellis w Skrzydle 4520 jako
szef operacji. Przeniesiony do Sztabu Operacji Specjalnych. W listopadzie 1968 służył
jako dowódca Atmospheric Weapons
Division - wydział Dowództwa Obrony Powietrzno-Kosmicznej w bazie Ent, Colorado. Od 1971
Dowódca Operacji 67 Skrzydła Taktyczno-Wywiadowczego w bazie Bergstorm, Texas.
1972-służba w Tajlandii - 135 misji bojowych w pd-wsch Azji. Od 1973-szef Działu Analiz
Taktycznych w bazie Eglin, w 1974 awansowany jako szef Sił Taktycznych w Kwaterze
Głównej Sił Powietrznych, 1977-zastępca Szefa Sztabu. 01.05 1980 awans - generał
major. Jako pilot CIA w Groom Lake wykonywał szereg testów. Podczas jednego z takich
lotów część elektroniki pokładowej - system kontroli stabilizacji lotu - uległa
awarii. Vojvodich katapultował się na wysokości 30m nad pasem startowym.
.
Denny Sullivan
Ur. w 1927,
Chippewa Falls, Wisconsin. 1950 - kończy naukę w Akademii Marynarki Wojennej w Annapolis
ze stopniem naukowym (bachelor of science degree), z drugą lokatą porucznika USAF
w kraju. Na Uniwersytecie G. Washington'a uzyskuje kolejny tytuł naukowy (master degree),
zostaje także absolwentem Zaawansowanych Programów Zarządzania na Uniwersytecie
Carnegie-Mellon w Pitsburgh'u. Staje się członkiem kolegium szefostwa sztabów w bazie
Maxwell, Alabama oraz National War College w Fort Lesley J. McNair, Waszyngton. Pierwsze
treningi pilotażu odbywał w bazie Randolph, Texas, dalej w bazie Williams, Arizona oraz
w bazie Nellis, Nevada. Od 1952 walczył w Korei - ponad 100 misji bojowych. Lata 1957-60
służył w bazie Harmon na Nowej Funlandii, a następnie w bazie McChord, Washington. Od
1963-68 był oficerem do spraw specjalnych w Kwaterze Głównej Sił Powietrznych. Wtedy
też został przydzielony do Kwatery Głównej Sił Kosmiczno-Powietrznych w bazie Ent,
Colorado. W 1970 uzyskał dyplom na kierunku Spraw Międzynarodowych Uniwersytetu G.
Washington'a. W latach 1970-72 służył jako Szef Operacji i Zastępca Dowódcy 9
Skrzydła Rozpoznania Strategicznego - baza Beale, California - jedyne wówczas miejsce,
gdzie stacjonowały SR-71. W 1975 gen. Sullivan objął stanowisko dowódcy jedynego
Skrzydła, które zajmowało się szeroko pojętymi zagadnieniami nawigacji (baza Mather,
California). W 1978 został zastępcą Szefa Sztabu odpowiedzialnego za szkolenia w bazie
Randolph. Na tym stanowisku odpowiadał za programy treningowe w 11 bazach i
kilkunastu filiach (wydziałach). Potem objął dowództwo 12 Dywizji Powietrznej w bazie
Dyess, Texas - aż do 1981. W chwili przejścia na emeryturę gen. Sullivan pełnił
funkcję Dowódcy-dyrektora w Cheyenne Mountain Complex, znanego jako North American
Aerospace Defense Command (NORAD) z siedzibą w bazie Peterson, Colorado.
.
Kenneth S. Collins
Ur. w Leavenworth,
Kansas. Latem 1950 rozpoczął treningi pilotażu w bazie Goodfellow, Texas, potem Vance,
AFB. W 1952 dobrowolnie poprosił o przydział do Korei. Tam został zakwalifikowany do 18
Eskadry Rozpoznania Taktycznego. W Korei (15 Eskadra) wykonał 113 lotów bojowych. Po
powrocie ponownie został przydzielony do 18 Eskadry jako instruktor RF-80 i RF-84F. Do
roku 1959 przebywał z misją szkoleniową w Niemczech szkoląc kadetów na samolotach
RF-80. Po powrocie otrzymał przydział do bazy Shaw, jako dowódca lotów i oficer
operacyjny. W 1960 zgłosił się do NASA do badań nad tajnym programem kosmicznym. To
doprowadziło go wprost do programu A-12 OXCART. Pierwszy lot A-12 wykonał 6 lutego 1963.
Na początku 1967 pierwsza faza lotów ekperymentalnych dobiegał końca - w związku z
przeniesieniem operacyjnym na Okinawę. Tam wykonał 13 lotów zwiadowczych. Jego misje
zostały nagrodzone medalami (Distinguished Flying Cross, Intelligence Star). Po
zakończeniu programu A-12 pułkownik Collins otrzymał przydział do 9 Strategicznego
Skrzydła (część SAC) w Beale, California. Tam rozpoczął loty na SR-71 Blackbird.
Przechodząc na emeryturę był Zastępcą Szefa Wywiadu (1980).
.
Frank Murray
Ur. 21 września
1937 w San Diego, California. Po ukończeniu St. Augustine High School w 1948 zaciągnął
się do Sił Powietrznych. Ukończył A&E Mechanics School i w randze sierżanta
został przyjęty do programu ćwiczeń dla kadetów. W kwietniu 1952 służył w bazach
Columbus, Mississippi i Laredo, Texas. Jako porucznik został przeniesiony do baz
Laughlin, następnie Luke, gdzie doskonalił swoje umiejętności na T-33 i F-84B. W 1963
Murray został przydzielony do 1129 Special Activity Squadron w Groom Lake, gdzie latał
na F-101 i T-33. Wkrótce został przydzielony do programu CIA - OXCART latając na A-12.
W programie uczestniczył aż do jego zakończenia (1968). Nowy przydział otrzymał do
bazy Tyndall, Florida. Tam zgłosił się do programu A-1 przy 56 Skrzydle Operacji
Specjalnych. Przeniesiony do Tailandii uczestniczył w 67 misjach bojowych. Po powrocie do
kraju został ponownie przydzielony do bazy Tyndall. Podczas swojej kariery pilota Murray
wylatał ponad 6000 godzin oraz 1000 godzin na samolotach cywilnych. Po 29 latach aktywnej
służby w USAF i CIA Murray przeszedł na emeryturę w stopniu pułkownika i osiadł w
Gardnerville w Nevadzie.
.
Jack
Layton
W ramach
porozumienia pomiędzy USAF i NASA Jack Layton latał na przekazanych do NASA YF-12,
które w istocie były tajnymi wówczas SR-71 Blackbird. Oznaczenie YF-12A wprowadzono ze
względów politycznych - NASA nie miała formalnej zgody na posiadanie maszyny
służącej do wywiadu strategicznego. 24 sierpnia 1971 podczas jednego z lotów doszło
do wycieku paliwa w wyniku czego dwóch pilotów w tym Jack Layton zmuszonych było do
katapultowania się. Obaj piloci przeżyli, natomiast maszyna rozbiła się na pustyni.
Niewiele wiadomo jednak na temat samej służby Laytona w Groom Lake oraz rodzaju misji
jakie wykonywał w czasie swojego pobytu w Nevadzie.
.
Walter Ray
Walter Ray
należał do grona pilotów "cywilnych" Lockheed'a. Po wciągnięciu go do
programu OXCART stał się pilotem CIA. 5 stycznia 1967 jego A-12 (60-6928/125) rozbił
się podczas "rutynowego lotu" z Groom Lake. Pilot zginął. Tego dnia Ray
wyleciał na maszynie z oznaczeniem 928 - skrócona wersja numeru 60-6928 znanego
również jako Article 125 (nazwa Lockheed'a). Ray był pierwszym pilotem, który zginął
podczas lotu testowego w Groom Lake. Był doświadczonym pilotem z całkowitą liczbą
3354 godzin lotów w tym 358 na A-12. Do programu OXCART dołączył 7 listopada 1962. Ray
podniósł w powietrze swój A-12 z pasa w Groom Lake minutę po zaplanowanej godzinie
startu i skierował się na pn-wsch wykonując misję opisaną kryptonimem
"66-12" używając swojego wywołania "Dutch 45". Tuż po starcie
nastąpiło tankowanie w powietrzu, które przeszło bez przeszkód. Po wzniesieniu i
uzyskaniu prędkości 3,1 Macha samolot ponownie obniżył lot dostosowując prędkość
do kolejnego tankowania. Drugie tankowanie również przebiegło bez przeszkód, jednakże
tym razem ilość paliwa, które pobrał była mniejsza od zakładanej. Ray planował
ograniczyć nieco parametry lotu w taki sposób, aby mógł zrealizować swoją misję i
powrócić do Groom Lake. O 15:22 lecąc nad Farmington, New Mexico zauważył zbyt
niską wartość paliwa na wskazaniach w kokpicie. "Nie mam pojęcia gdzie podziała
się reszta paliwa" - złożył raport do wieży w Groom. O 15:52 powiadomił o
niskim poziomie paliwa w pobliżu Hanksville, Utah. O 15:56:27 Ray był około 208km od
Groom. Pięć minut później poinformował wieżę, że leci na resztkach paliwa, z
włączoną kontrolką poziomu paliwa i że silniki zaczynają zmniejszać swój ciąg. O
16:03 Ray przekazał ostatni komunikat, w którym stwierdził, że do planowanego
lądowania zostało mu 10 minut, ale oba silniki przestały pracować i że zaczyna się
katapultować. W tym momencie kontakt został przerwany. Ray katapultował się. Podczas
tej operacji nie zadziałał system oddzielenia fotela od pilota i Ray spadł na ziemię
wraz z ciężkim fotelem ponosząc śmierć na miejscu. W niecałe 30 minut po katastrofie
z bazy Nellis zostały wysłane dwa T-33 i jeden F-101 oraz dwa helikoptery w celu
odszukania miejsca upadku A-12 i pilota. Zbliżała się noc i poszukiwania nie dawały
rezultatu. Rankiem następnego dnia wysłano U-2 w celu sfotografowania całego otoczenia.
O 15:06 6 stycznia, 23 godziny po wypadku odnaleziono rozbitą maszynę. Dopiero dzień
później, o godz 14:00 odnaleziono ciało pilota Walter'a Ray'a.
.
Jack
Weeks
A-12 (60-6932/129)
zaginął w rejonie Morza Południowochińskiego 5 czerwca 1968. Była to ostatnia misja
A-12, który wyleciał z bazy Kadena na Okinawie. W związku z tajnością misji pilota
Weeks'a stracony A-12 zakwalifikowano jako SR-71.
.
William
L. Skliar
Ur. 2 stycznia
1926 w Nowym Jorku. Był jednym z pilotów, którzy weszli do programu OXCART w Groom Lake
rekrutujących się z grona pilotów testowych Lockheed'a. Bill latał na treningowej
wersji A-12 na silnikach J-75. Podczas pobytu w Groom Lake "przesiadł się" z
typu A-12 na YF-12. Gdy powrócił do Sił Powietrznych otrzymał awans na pułkownika. 11
kwietnia 1969 przeżył katapultowanie podczas startu z SR-71 w momencie, gdy pękła
jedna z opon podwozia. Po przejściu na emeryturę zajmował się sportowymi wersjami
samolotów (Formuła 1 w samolotach). Podczas jednego z takich wyścigów doszło do
wypadku, w którym jego samolot rozbił się na pustyni.
.
Piloci testowi Lockheed Skunk Works
.
Louis Schalk
Ur. 29 maja 1926 w
Alden, Iowa. Absolwent West Point w 1948, swoją pierwszą odznakę skrzydeł otrzymał w
bazie Nellis, Nevada. Przydzielono go do 86 Skrzydła myśliwsko-bombowego w Niemczech. Po
powrocie do kraju otrzymał przydział do bazy Craig, Alabama, gdzie uzyskał dyplom
instruktora lotu. Jako instruktor lotów został przeniesiony do bazy Laredo, Texas. W
1954 ukończył z pierwszą lokatą Szkołę Pilotów Eksperymentalnych w bazie Edwards,
Kalifornia. Jego przełożonymi byli wtedy m.in. Pete Everest i Chuck Yeager. Przez trzy
lata testował różne rodzaje samolotów (F-100, F-101, F-104). W czerwcu 1957 Schalk
dołączył do Pilotów testowych Lockheed'a. W 1959 został wybrany przez Kelly'ego
Johnsona na szefa pilotów testowych Lockheed Advanced Development Program - znanego jako
"Skunk Works". Schalk był projektantem kokpitu A-12, a także konsultantem w
wielu sprawach związanych z napędem wykorzystywanym później w A-12, YF-12 i SR-71
Blackbird. 26 kwietnia 1962 Louis Schalk odbył pierwszy lot A-12 nazywanego wtedy
przez Locheed'a Article 121. Lot był w całości utrzymany w tajemnicy, trwał ok. 40
minut. Natomiast pierwszy lot oficjalny miał miejsce 30 kwietnia 1962. Schalk latał na
ponad 70 różnych maszynach. Na swym koncie miał zaliczone ponad 5000 godzin lotu.
Uczestniczył w misjach, z bezpośredniego rozkazu prezydenta Eisenhowera, potem
Kennedy'ego, a także Johnsona. Zmarł 16 sierpnia 2002 na leukemię. Louis Schalk - jedna
z większych gwiazd na niebie nad Area 51
.
James
D. Eastham
Ur. w El Dorado,
Kansas. Karierę pilota rozpoczął w 1942. Był instruktorem lotu na wielu maszynach w
bazach: Randolph (Texas), El Reno (Oklahoma). Całkowity czas wylatanych godzin - 10000.
Podczas lotów testowych pracował jednocześnie dla korporacji Hughes oraz Lockheed. Był
pierwszym pilotem, który leciał YF-12, drugi w SR-71, trzeci w A-12. Jest autorem
instrukcji obsługi i lotu YF-12.
.
Bob
Gilliland
Absolwent Akademii
Marynarki Wojennej z 1949. Tego roku wstąpił do dopiero co utworzonych Sił Powietrznych
USA. W 1962 Gilliland przystąpił do programu jako oblatywacz prototypów A-11, A-12,
YF-12 i SR-71. 22 grudnia 1964 wykonał pierwszy lot SR-71. Był pierwszym i
najważniejszym pilotem testowym SR-71. Pierwszy osiągnął najwyższy pułap i
prędkość na SR-71. 22 grudnia 1964 odbył swój historyczny lot Article 950 w Palmdale
(dzisiaj Plant 42 - miejsce fabryki i testów koncernu Lockheed). Lot trwał 1 godzinę
przy prędkości ponad 1600km/h. Kolejne loty przekraczały już 2000 i 3000 km/h.
Zaliczył ponad 6500 godzin na różnych samolotach. Nagrodzony Aerospace Walk of Honor za
zasługi dla lotnictwa.
.
Bill Park
Ur. 8 marca 1926 w
Columbii. Do armii wstąpił w 1945. Latał w 112 misjach nad Koreą. W 1957 przeszedł do
Lockheed'a. W maju 1962 Park dołączył do programu A-12 jako drugi pilot Lou Schalk'a. 9
lipca 1964 trwał test z prędkością 3 Macha. Podczas zbliżania się A-12 60-6939
do Groom Lake zapłonęły kontrolki informujące o nieprawidłowości w stabilizacji
lotu, Park musiał katapultować się. Uczynił to na wysokości zaledwie 62 metrów z
przechyłem 45 stopni na skrzydło. 30 lipca 1966 Park wraz z pilotem Ray Torick,
odpowiedzialnym za odpalenie D-21 z A-12, odbywali lot próbny. Podczas operacji
odłączenia D-21 przechylił się do przodu i uderzając w A-12 przełamał go na pół.
Obaj piloci musieli się katapultować nad oceanem. W pewnej chwili Ray Torick przez
pomyłkę rozhermetyzował swój hełm, w wyniku czego do środka kombinezonu dostała
się woda, co było przyczyną jego utonięcia. Po tym wypadku Kelly Johnson zakończył
okres testów programu M-21/D-21. 22 grudnia 1966 Bill Park ustanowił rekord prędkości
lotu w programie OXCART - ponad 16,300km w 6 godzin. Park kontynuował loty testowe w
Groom Lake przesiadając się na prototyp Have Blue w 1978. W maju 1978 Park rozbił
pierwszego z dwóch prototypów Have Blue stacjonujących w tym czasie w Groom Lake.
Podczas katapultowania pilot został ranny. Odniesione obrażenia, których doznał w
czasie wypadku, zmusiły go do opuszczenia programu.
.
Dowódcy
w Groom Lake (program OXCART)
Brig. Gen. Robert J.
Holbury
W grudniu 1961 wówczas
pułkownik Robert J. Holbury został przydzielony jako Dowódca Wydziału 1 1129
Eskadry Działań Specjalnych (SAS) Sił Powietrznych USA w Groom Lake w Nevadzie.
Col. Hugh
"Slip" Slater
Był oficerem
Operacji w wydzielonej jednostce (Detachment 1) liczącej 260 osób (program i obsługa
maszyn) w Groom Lake. Władzę nad jednostką przejął od Gen. Rberta J. Holbury. Bazą w
Groom Lake dowodził od lata 1964 do lata 1966. Pod dowództwem Slatera 1129 SAS zostało
przesunięte do Kadena na Okinawie w celu przeprowadzenia operacji Black Shield. 29 maja
1967 w Kadenie płk. Slater zadeklarował gotowość jednostki CYG do działań
operacyjnych. Zakończenie operacji związanych z lotami zwiadowczymi programu Black
Shield na Okinawie nastąpiło latem 1968.
.
Groom
Lake w latach 60-tych w czasie programów:
GUSTO i OXCART
kliknij na zdjęcie aby uzyskać powiększenie ------->
Utworzenie bazy łączy się bezpośrednio z rozwojem
sytuacji w czasie zimnej wojny. Loty testowe U-2, zaistnienie całego programu było
przyczyną powstania całej otoczki związanej z Area 51. Położenie bazy z jednej
strony wydawało się idealne z punktu widzenia jej ochrony i utrzymania tajności, z
drugiej strony pod koniec lat 50-tych i w latach 60-tych doszło do kilku ewakuacji bazy
ze względu na podniesiony znacznie poziom radiacji od terytorium Nevada Test Site - tak
było w przypadku próby z bombą o nazwie kodowej Hood, która była częścią operacji
Plumbob w roku 1957. W związku z sukcesem badań, testów i prowadzonego programu z U-2,
CIA i USAF zdecydowało o kontynuacji badań z nowym typem tajnego samolotu o parametrach
znacznie wykraczających poza wszystko, co w dziedzinie lotnictwa wojskowego zostało
dotychczas powiedziane. Wraz z nadejściem programu OXCART/A-12 wiele rzeczy uległo
zmianie: powiększono teren bazy, zbudowano nowe hangary, wydłużono znacznie pas
startowy, rozszerzono pas ochrony bazy wraz z obszarem powietrznym wokół Area 51, który
wynosił teraz 20x22 mil morskich. Na początku 1962 przewieziono pierwszy prototyp A-12
do Groom Lake. Wkrótce do bazy przybyło pięciu pilotów (nazywano ich także
kierowcami). 26 kwietnia 1962 pierwszy A-12 (Archangel) wzniósł się w powietrze z pasa
startowego Watertown (nazwa bazy przez pracowników CIA). Do końca 1964 przeprowadzono
1160 lotów, łączna ilość czasu lotów wyniosła 1616 godzin. W Groom Lake
stacjonowało wtedy jedenaście jednostek A-12: 4 zarezerwowano do testów, pozostałych 7
przydzielono do 1129 wydziału operacji specjalnych - SAS (Special Activities Squadron).
Krytyczna sytuacja w Azji w roku 1965 spowodowała nagłe zapotrzebowanie na loty
zwiadowcze nowych prototypów. Stało się to bezpośrednią przyczyną zaistnienia
programu Black Shield i przeniesienia programu OXCART do bazy Kadena na Okinawie. W
pierwszej fazie programu w Kadena AFB miały stacjonować 3 maszyny A-12 z załogą
liczącą ok. 225 osób - dwa razy do roku przez okres 60 dni. Pierwszy przerzut
nastąpił 17 maja. 22 maja przyleciała jedna maszyna A-12 (#131) - lot bezpośredni
trwał 6 godzin i 6 minut z Groom Lake do Kadena AFB na wyspie Okinawa. 29 maja 1967
załoga programu Black Shield była już gotowa do pierwszych zadań operacyjnych. Pod
dowództwem pułkownika Hugh C. "Slip" Slater'a (d-ca programu i bazy w Groom
Lake) 260 osób zostało wysłanych z Area 51 do bazy Kadena. W okresie pomiędzy 16
sierpnia a 31 grudnia 1967 zaplanowano 26 misji. Wykonano 15 lotów zwiadowczych; 4 nad Pn
Wietnamem, 2 nad Pn Koreą. Na początku marca 1968 do bazy na Okinawie zaczęły
przybywać pierwsze SR-71 Blackbird. A-12 stanowiły wtedy rezerwę. Ostatnia misja
programu OXCART w ramach Black Shield miała miejsce 8 maja 1968 nad Pn Koreą. Po tej
misji wydział z Groom Lake przygotowywał się do powrotu do macierzystej bazy nad
wyschniętym jeziorem w Nevadzie.